Komunikat - Ochrona danych osobowych - Komenda Powiatowa Policji w Gnieźnie

Biuletyn Informacji Publicznej

Ochrona danych osobowych

Komunikat

KOMUNIKAT   O   NARUSZENIU   OCHRONY   DANYCH 

Zgodnie z art. 45 ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanych
w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości  informujemy Państwa,  że w dniu
28 stycznia 2023 r. stwierdzono naruszenie ochrony danych osobowych w Komisariacie Policji w Kłecku. 

Naruszenie polegało na tym, że funkcjonariusz pionu prewencji wbrew obowiązującym procedurom, część wytworzonej w okresie od 23.04.2018 r. do 06.06.2021 r. przez siebie dokumentacji służbowej zawierającej dane osobowe, przechowywał poza miejscem pełnienia służby. Dokumentacja służbowa zawierała  Państwa dane osobowe w postaci: imienia i nazwiska, adresu, daty urodzenia, nr PESEL. 

Na podstawie przeprowadzonych czynności stwierdzono, że zaistniałe zdarzenie może powodować wysokie ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych.
Poprzez to zdarzenie zaistniało prawdopodobieństwo wystąpienia  negatywnych skutków, wynikających z nieuprawnionego wykorzystania należących do Państwa danych osobowych. Należy podkreślić, że każda utrata poufności danych osobowych niesie za sobą wzrost ryzyka kradzieży lub sfałszowania tożsamości oraz nieuprawnionego jej wykorzystania poprzez np. zaciągnięcie kredytu lub pożyczki.  Większość instytucji finansowych weryfikuje tożsamość wykorzystując informacje z rejestrów publicznych, co pozwala na potwierdzenie wewnętrznej spójności zestawu danych, w szczególności imienia, nazwiska, nr PESEL i numeru dowodu osobistego, jednak niektóre instytucje finansowe nie przeprowadzają takiej weryfikacji, co umożliwia np. zaciągnięcie pożyczki na imię, nazwisko, odpowiadający im numer PESEL i niewłaściwy (nieistniejący w obrocie prawnym) numer dowodu. 

Następstwem naruszenia Państwa danych osobowych może być:

  • założenie na dane osobowe konta internetowego (np. w serwisach społecznościowych, poczty elektronicznej), podszycie się pod inną osobę lub instytucję w celu wyłudzenia  dodatkowych określonych informacji (np. danych do logowania, szczegółów karty kredytowej),
  • wykorzystanie danych do zarejestrowania karty telefonicznej typu prepaid, która może posłużyć do celów przestępczych,
  • podjęcie przez osoby trzecie próby uzyskania na Państwa szkodę, pożyczek w instytucjach parabankowych,np. przez internet lub telefonicznie, bez konieczności okazywania dokumentu tożsamości,
  • osoby trzecie mogą podjąć próbę uzyskania dostępu do systemów rejestracji świadczeń opieki zdrowotnej i uzyskać wgląd do danych o stanie zdrowia, ponieważ często dostęp do systemów rejestracji pacjenta można uzyskać, potwierdzając swoją tożsamość za pomocą numeru PESEL,
  • dane osobowe mogą zostać wykorzystane przez osoby trzecie do próby wyłudzenia ubezpieczenia, co może spowodować dla Państwa negatywne konsekwencje w postaci problemów związanych z próbą przypisania odpowiedzialności za dokonanie takiego czynu,
  • dane mogą zostać wykorzystane np. do oddania głosu w głosowaniu nad środkami budżetu obywatelskiego,
  • osoby trzecie mogą  podjąć próbę zawarcia na Państwa szkodę umów cywilno – prawnych, np. najmu nieruchomości,
  • dane osobowe mogą zostać wykorzystane przez osoby trzecie do ukrycia swojej  tożsamości, np. przy otrzymywaniu mandatu,
  • utrata kontroli nad własnymi danymi osobowymi,
  • naruszenie dobrego imienia. 

Dokumentacja służbowa zawierająca Państwa dane osobowe, którą funkcjonariusz przechowywał poza miejscem pełnienia służby, została zabezpieczona przez Policję. 
Niezwłocznie po stwierdzeniu naruszenia  I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji w Gnieźnie w celu zaradzenia naruszeniu ochrony danych osobowych i zminimalizowania ewentualnych negatywnych skutków oraz zapobiegania naruszeń w przyszłości, podjął niezwłocznie adekwatne środki organizacyjne i administracyjne, poprzez polecenie zwiększenia nadzoru nad funkcjonariuszami realizującymi zadania służbowe o zachowaniu należytej ostrożności podczas przetwarzania danych osobowych, w tym przed niedozwolonym lub niezgodnym z prawem przetwarzaniem oraz ich przypadkową utratą, zniszczeniem lub uszkodzeniem; przeprowadzenie kontroli w Komisariacie Policji w Kłecku z zakresu pracy kancelaryjnej – obiegu i rozliczania dokumentacji jawnej; a także polecenie przeprowadzenia szkolenia z zakresu ochrony danych osobowych, z naciskiem na zapobieganie naruszeniom oraz z zakresu wykonywania czynności kancelaryjnych i obiegu dokumentacji jawnej. W celu wyeliminowania podobnych naruszeń w przyszłości, powyższy przypadek omówiono podczas odprawy służbowej kadry kierowniczej.  

W celu ochrony przed kradzieżą tożsamości zasadne jest utrzymywanie zwiększonego poziomu ostrożności i uwagi. W celu zminimalizowania ewentualnych negatywnych skutków naruszenia ochrony danych mogą Państwo podjąć następujące działania:

  • Zachować szczególną ostrożność w przypadku wszelkich aktywności wymagających podawania danych osobowych. Nie należy podawać danych osobowych osobom trzecim, zwłaszcza nieznajomym kontaktującym się z nami korespondencyjnie, przez domofon.
  • Zachować szczególną ostrożność w przypadku nieoczekiwanych kontaktów. Istnieje możliwość, że przestępcy będą podejmować próby uzyskania brakujących danych osobowych, np. poprzez podszycie się pod pracownika urzędu/banku.
  • Skorzystać z bezpłatnego zastrzeżenia swojego nr PESEL. Można to zrobić przy użyciu formularza na stronie www.bezpiecznypesel.pl Partnerzy Systemu   Bezpieczny PESEL (firmy pożyczkowe z sektora pozabankowego) zostaną poinformowani, że nr PESEL jest zastrzeżony. Zastrzeżenie można bezpłatnie cofnąć w każdej chwili. Ponadto można zastrzec swoje dane na stronie: www.obywatel.gov.pl oraz www.chronpesel.pl 
  • Rozważyć skorzystanie z usługi Krajowego Rejestru Długów – założyć konto w Serwisie Ochrony Konsumenta (www.konsument.krd.pl). Z usług KRD korzystają banki, operatorzy telekomunikacyjni, czy dostarczyciele telewizji. Przed udzieleniem kredytu lub sprzedaży usługi z odroczoną płatnością, sprawdzają naszą rzetelność finansowa w biurze informacji gospodarczej KRD. 
  • Rozważyć skorzystanie z Alertów BIK. Alerty informują o próbach zaciągania zobowiązań na dane konkretnej osoby, a także próbach zawarcia umów z operatorami sieci komórkowych czy dostawcami mediów. Ostrzeżenia przychodzą w formie SMS i e-mail. 
  • Można dokonać sprawdzenia historii kredytowej w BIK. Jeśli uruchomią Państwo Alerty, mogą wtedy sprawdzić całą swoją historię kredytową w BIK. W ten sposób potwierdzą Państwo, że na nr PESEL nie zostało wcześniej zaciągnięte jakiekolwiek zobowiązanie. Istotne jest, że Biuro Informacji Kredytowej współpracuje z całym sektorem bankowym i większością firm pożyczkowych. Dane można sprawdzić rejestrując się na www.bik.pl pobierając raport.  
  • Jeśli otrzymają Państwo prośbę o pożyczkę, proszę nie działać pochopnie. Sprawdzić należy, czy osoba, która do Was napisała lub której prośba dotyczy, rzeczywiści potrzebuje pomocy. 
  • Zastrzec dowód osobisty (www.dokumentyzastrzezone.pl). W przypadku podejrzenia, że przestępcy na podstawie posiadanych danych podrobili Państwa dowód osobisty, można zastrzec dokument w Systemie Dokumenty Zastrzeżone prowadzonym przez Związek Banków Polskich. W przypadku, gdy sprawdzenie w rejestrze dokumentów zastrzeżonych da wynik pozytywny, umowa na taki numer dowodu nie będzie mogła zostać zawarta. 

Niektóre wskazane usługi mogą być płatne zgodnie z cennikiem ich dostawcy. 
W przypadku podejrzenia wykorzystania Państwa danych przez  osoby nieuprawnione, prosimy o jak najszybsze przekazanie nam tej informacji. 
Komendant Powiatowy Policji w Gnieźnie dołoży wszelakich starań, aby podobne zdarzenie w przyszłości nie miało miejsca. Jednocześnie informujemy, że o przedmiotowym naruszeniu został powiadomiony organ nadzorczy -  Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a w Komendzie Powiatowej Policji w Gnieźnie trwają czynności zmierzające do wyjaśnienia przedmiotowego zdarzenia i wyciągnięcia konsekwencji służbowych wobec funkcjonariusza, który dopuścił się do utraty poufności Państwa danych osobowych. Administrator podjął niezbędne działania, aby podobne zdarzenie nie miało miejsca w przyszłości.

W razie dodatkowych pytań lub wątpliwości prosimy o kontakt z Inspektorem Ochrony Danych KPP
w Gnieźnie - Panią Magdaleną Pluta 
    tel. kont. 477721322; 
    adres e-mail: iod.gniezno@po.policja.gov.pl 
    adres do korespondencji -  ul. Jana Pawła II 2, 62-200 Gniezno;

Komendant Powiatowy Policji w Gnieźnie
insp. Przemysław Kozanecki 

Metryczka

Data publikacji : 06.04.2023
Data modyfikacji : 06.04.2023
Podmiot udostępniający informację:
Komenda Powiatowa Policji w Gnieźnie
Osoba udostępniająca informację:
Anna Osińska KPP Gniezno
Osoba modyfikująca informację:
Anna Osińska
do góry